marketing ekologiczny

Czym tak naprawdę jest marketing ekologiczny?

Marketing ekologiczny staje się coraz popularniejszy i coraz częściej się o nim mówi. Takie działania stają się w pewien sposób modne i bardzo pozytywnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa, które zdecyduje się je podjąć. Czym tak naprawdę jest zielony marketing? Przede wszystkim jest to takie planowanie całej strategii sprzedaży, aby obie strony wymiany były usatysfakcjonowane, ale też, aby sposób dystrybucji oraz promowania produktów był jak najbardziej przyjazdy dla środowiska. Marketing odpowiedzialny ekologicznie stara się więc nie produkować tony śmieci w postaci ulotek ani też żadnych innych, niepotrzebnych gadżetów, które w przyrodzie rozkładałyby się przez lata. Aby taki marketing wdrażać trzeba naprawdę wykazywać się sporą świadomością tego, jakie działania są dla przyrody najbardziej szkodliwe i jakich kampanii zdecydowanie unikać.

Jak rozwinąć w firmie kampanię zielonego marketingu?

Bardzo często takie kampanie tworzy się już na przygotowanym gruncie, a więc w firmach, które kiedyś wdrażały różnego rodzaju strategie CSR, a więc takie, które potrafią być odpowiedzialne społecznie i które przywiązują dużą wagę do skutków prowadzonej przez siebie działalności. Okazuje się, że CSR oraz marketing ekologiczny mogą mieć ze sobą wiele wspólnego, chociaż według definicji kampanie odpowiedzialnego biznesu nie są kampaniami wizerunkowymi. Bardzo wiele zależy jednak od kwestii świadomościowej, a więc od tego, co siedzi w naszych głowach. Aby zrozumieć potrzebę marketingu ekologicznego trzeba zrozumieć, dlaczego ten marketing, który obecnie prowadzimy jest nie do końca przyjazny dla środowiska- na przykład ze względu na nadmierne jego zanieczyszczanie, produkowanie ogromnej ilości śmieci i odpadów, które w zasadzie nie są potrzebne i bez których można by się obyć. W końcu, poprzez nadmierną eksploatację zasobów, która prowadzi do szybszego wyczerpywania się surowców w przyrodzie. Wszystko zależy więc od tego, czy jesteśmy świadomi tego, co robimy oraz czy potrafimy przyznać się do tego, że typowe, prowadzone przez nas kampanie marketingowe niosą tak wielkie skutki uboczne dla środowiska.

Ekomarketing dotyczy nie tylko samej promocji

Doskonałym przykładem świadomości tego, co robimy jest na przykład zwrócenie uwagi na opakowania naszych produktów. Opakowania również pełnią funkcję reklamową, ale też bardzo często w dużym stopniu przyczyniają się do nadmiernego zaśmiecania środowiska. Warto wziąć je więc pod lupę i zastanowić się nad tym, czy nie mogą być mniejsze albo też w większym stopniu biodegradowalne. Jeśli nosimy się z myślą o kampanii z rozdawaniem ulotek- zastanówmy się, może istnieje jakaś inna forma reklamy, która przyniesie nam podobne zyski, a jednocześnie nie będzie na bieżąco zapełniać śmietników w przestrzeni miejskiej nowymi odpadami. Możliwych koncepcji, kampanii i strategi działania może być wiele. Warto podjąć wyzwania zielonego marketingu, aby faktycznie być firmą przyjazną ludziom oraz środowisku.