Reklama produktu- jak ją przygotować, aby nie okazała się prawdziwym fiaskiem?
Stworzenie dobrej kampanii reklamowej naprawdę może być trudne- trzeba się wykazać kreatywnością, odpowiednio przedstawić cechy produktu i sprawić, aby klienci chcieli go kupować. Reklama ma przykuwać uwagę odbiorcy, może więc być śmieszna, ale z drugiej strony- nie powinna być kiczowata czy też poniżej pewnego standardu. Niejednokrotnie okazuje się, że mając dobre intencje, co do profesjonalnej kampanii, niestety się ona nie udaje i zostaje wyśmiana, a co za tym idzie daje efekt wprost odwrotny do zamierzonego. Wobec tego, jak zrobić reklamę produktu, aby jednocześnie była interesująca i błyskotliwa, ale i nie uwłaczała inteligencji odbiorców? Znacznie prostsze jest wskazanie tego, jak nie powinno się robić takiej reklamy na przykładach kampanii, które już miały miejsce w przeszłości.
Wpadki zdarzają się nawet największym i najbardziej znanym koncernom
Wydawałoby się, że wpadki reklamowe są domeną mniejszych firm, których być może nie stać na zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów, którzy posiadaliby odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę. Tymczasem, nie jest to prawda, gdyż wpadki często zdarzają się także poprzez błędne podejście do tematu lub poprzez żart, który śmieszy tylko niewielką część odbiorców, a dla innych jest niesmaczny. Przykładem nieodpowiedniej kampanii reklamowej może być chociażby kampania restauracji McDonald’s, która miała promować kanapki dedykowane osobom dorosłym oraz starszym. Poprzez wprowadzenie tego produktu do menu właściciele koncernu chcieli zachęcić tę grupę odbiorców do częstszych odwiedzin w ich restauracjach- nie tylko w momencie, kiedy przychodzą oni ze swoimi dziećmi. Reklama przedstawiała dzieci, które jedząc kanapki dedykowane dorosłym były zdegustowane i wyraźnie nimi zniesmaczone. Niestety- nie przyjęła się. Ciężko było stwierdzić, czy kanapka nie smakuje dzieciom, bo- tak jak zakładała kampania- jest dedykowana dorosłym bądź czy też im nie smakuje, bo po prostu jest niedobra. Dlaczego dorośli mieliby zjadać coś, co nie smakuje ich dzieciom?
Ryzyko wprowadzania nowego produktu
Szereg nieudanych kampanii miało również miejsce w przypadku wprowadzania na rynek nowego produktu przez duże koncerny. Trudno powiedzieć, czy fiasko było związane z tym, że koncern nie wiedział, jak zrobić reklamę produktu, czy też po prostu nie docenił charakterystyki swoich odbiorców. Każde takie przedsięwzięcie kosztuje wiele milionów i jest dla marki dużym ryzykiem. Wprowadzenie produktów poprzedzają badania rynkowe, które niestety, kiedy nie są odpowiednio przeprowadzone- nie do końca mierzą to, co powinny. W efekcie działań, marka Coca-Cola w latach 80 postanowiła wprowadzić na rynek smak, który zupełnie się nie sprzedawał. Pomimo przeprowadzonych testów i szeroko zakrojonej kampanii, marka nie wzięła pod uwagę faktu, że ich topowy produkt tak związał ich ze swoimi odbiorcami, że mając do wyboru tradycyjną colę oraz „nowość”, całkiem nowa propozycja napoju zostanie całkowicie w tyle. W efekcie, marka była zmuszona szybko wycofać produkt, nad którym tak długo pracowała, a co za tym idzie- skupiła się na promocji produktu, który był, jest i za pewne jeszcze długo będzie klasykiem.